De Plint

Het ontwerp van de openbare ruimte

De plint van het stadskantoor bestaat uit de begane grond en de eerste verdieping. De plint is voor iedereen toegankelijk. Moest je op het Kazerneterrein, de vorige kantoorlocatie van de gemeente Venlo, nog aanbellen of een toegangspas hebben om het gebouw binnen te komen, in het nieuwe stadskantoor hebben burgers, leveranciers en samenwerkpartners vrij toegang tot de plint. Vanuit haar ervaring met bewuste scheiding tussen openbare en beveiligde zones adviseerde Veldhoen + Company om deze plint met haar functionele zones te ontwikkelen met speciale aandacht voor een nieuwe, meer dienstverlenende werkwijze.  Binnen de plint is er op basis van vertrouwen een laagdrempelige scheiding tussen medewerkers van de gemeente en burgers, leveranciers en partners.

Door de laagdrempelige scheiding voelen klanten zich welkom. Ze mogen vooral niet het idee krijgen een nummer te zijn. De klant wordt ontvangen door een gastvrouw of -heer en niet door ‘een balie’. De gastvrouw begeleidt de klant vervolgens richting de publiekshal waar hij kan wachten op banken met zicht op de binnentuin.

De publiekshal is georganiseerd rondom de klantvraag. Kom je als klant op afspraak iets ophalen of aanvragen (rijbewijs, paspoort), dan wordt dat snel en goed geregeld aan lage balies, waar je op gelijk niveau met elkaar in gesprek bent. Wil je als burger in gesprek over bijvoorbeeld een bouwaanvraag, dan ga je samen met de ambtenaar in gesprek op spreekbanken. Dit gebeurt allemaal in een open zone, maar door de grootte van de balies/spreekbanken en de afscherming tussen de balies is de privacy gewaarborgd.

Het callcenter van de gemeente Venlo zit dicht bij de ingang, zichtbaar voor iedereen en druk aan het werk om andere klanten via de telefoon te helpen. Medewerkers van de gemeente die afspraken hebben met klanten, werken dat dagdeel op de begane grond, zodat zij direct beschikbaar zijn voor de klant als deze zich meldt bij de gastvrouw.

Kom je als partner of leverancier van de gemeente, dan zie je op informatieschermen waar je moet zijn op de eerste verdieping, waar diverse vergaderruimtes en samenwerkplekken beschikbaar zijn. Hier is ook het centrale servicepunt van de gemeente.

Naast het stadskantoor ligt het Nedinsco gebouw, waar ook ambtenaren van de gemeente werken. Ook zij maken gebruik van het stadskantoor bij het samenwerken met collega’s in andere teams. Daarom is er een ingang gemaakt aan de andere zijde van de publiekshal.

Bij deze ingang worden ook bruidsparen opgewacht door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Via de grote ‘rode loper’ trap ga je naar de prachtige trouwlocatie met zicht op een binnentuin op de eerste verdieping.

Alle functies in de plint geven het gevoel dat je welkom bent en dat iedereen gelijk is, om welke reden je ook in het stadskantoor bent. Deze nieuwe manier van werken en contact hebben met klanten ontstaat niet zomaar. Veldhoen + Company begeleidt de gemeente Venlo bij zaken als planmatig werken, meer digitaal werken en het verbeteren van samenwerken over teams heen. Het gaat daarom veel verder dan een mooie nieuwe inrichting, maar vooral om een vernieuwde manier van werken en omgang met klanten en partners.

De Cradle2Cradle werkstijlDe Cradle2Cradle werkstijl

Veldhoen + Company